Запостила бы раньше, но упела поцапаться с маман, пережить отключение интернета, наступить на горло своей гордости и извиниться перед ней, чтобы интернет мне вернули. Блеск Но даже это не испортило мне настроения. Я сейчас могла бы до Луны и обратно слетать! Без скафандра!! И без ракеты, АААААА!!!
Ну и потом еще парилась с подписями к фото вконтакте и тут. В итоге часа как не бывало Сижу и реву. Меня опять трясет так, что промахиваюсь мимо клавиш.
It's just too much for my little and weak heart
ANGEL STUDIOS, LONDON 14.2. - 20.2. 2011We arrived at Angel Studios in Islington, London in the evening of Valentine´s Day and had a most friendly welcome from studio engineers Steve Price and Mat Bartram. They`d already set up everything for next day`s recordings, which would include 3 three-hour sessions with a 53-piece orchestra, most of the players being familiar faces from the "Once" and "Dark Passion Play" - sessions. Pip (Williams, the orchestral arranger) joined us at the hotel and we were all excited and ready for a week of long days and for witnessing some superb musicianship.
A heartwarming feeling of reunion and nostalgia filled the air when we met the session musicians on Tuesday morning. We started off with "Goat`s Liver" (working title...probably), followed by a couple of more epic pieces and all the rest that required a large orchestra. The musicianship of these people never ceases to amaze me. They`ve never heard the songs before, they haven`t had any rehearsals, and still they nail all the songs, even those in the hardest imaginable key, after just one or two run-throughs. Their prima vista - playing is something out of a science fiction story... Respect.
Mr. Thomas Bowes did a fantastic job as our orchestra leader, Mr. James Shearman was a most superb conductor, and once again, Pip topped himself with the arrangements. We had put much more effort and thought into them than on the previous two albums, too.
On Wednesday we continued with the orchestral recordings, last of the day`s sessions being with a 20-piece string / harp - section. Some new working titles were also born, such as "The Birdie Song", "Teriyaki" and "Haunted Mansion Ride".
Thursday was the day for percussion and ethnic drums. This time we decided to record all the rhythmic instruments separately from the orchestra to make it easier for the mixing process. Because some of the sounds the percussionists came up with would literally blow your eardrums off.
The highlight of the day was when we let loose Mr. Paul Clarvis & Mr. Stephen Henderson with their ethnic percussion arsenal. Paul`s 350-year-old taiko-drum really did the trick for me, as did the 5-foot hammer and a dustbin. We put all this into a one 3-minute instrumental, and the result is breathtaking and madly passionate.
Friday was booked for choirs. Again that sensation of nostalgia when The Metro Voices entered the building. We had 13 titles to sing and they did it in less than seven hours, prima vista. Utterly gorgeous stuff!
A childrens` choir is something we haven`t tried on a Nightwish album before and its turn was on Saturday morning. The Young Musicians London, led by the wonderful Mary Poppins - like Lynda Richardson were simply heartbreaking. These kids have immense talent, they are future superstar musicians and we are proud to have them on our album. Their sound was beautiful, innocent and in parts very, very scary. And that`s exactly what we were after.
During the evening we had two more guest musicians, Mr. Dermot Crehan (of The Lord Of The Rings - fame) with his hardanger fiddle and Mr. Dirk Campbell with his zurna. Both performances were stunning and added a nice little ancient touch to two of the songs.
Our most humble thanks to all the session musicians, the Angel Studios staff, Pip, James, Thomas, Lynda, Dick the music copyist and Jenny the choir mistress. It was a huge honor to work with you all and to have such talent and spirit captured on "Imaginarium"!
We miss you all dearly already and try to be faster with the next album.
Tuomas, Hilton Islington 20.2.2011 оно же на русском
***
Перевод by Руслан Сыздыков aka Злобный Телепузик
Мы прибыли на Angel Studios, что в районе Айлингтон Лондона, вечером дня Святого Валентина. Нас очень тепло встретили студийные инженеры Стив Прайс и Мэт Бартрэм. Они уже провели всю подготовительную работу для того, чтобы на следующий день начать запись, состоящую из трех трехчасовых рекординг-сессий с оркестром из 53 музыкантов, большинство из которых знакомо нам еще по сессиям для Once и Dark Passion Play. Пип (Уильямс - аранжировщик) присоединился к нам в отеле. Все мы были взволнованы предстоящей записью и готовились к долгой неделе наблюдений за работой великолепных музыкантов.
Во вторник, во время встречи с музыкантами в воздухе витало теплое чувство воссоединения и ностальгии. Мы начали песней 'Goat's Liver' [Печень Козы - прим. заботл. пер.] (рабочее название... наверное), после чего последовали пара более эпичных кусков и все те части, в которых требуется большой оркестр. Музыкальность этих людей не перестает меня поражать. Они никогда не слышали этих песен, не репетировали их. Однако это не мешает им справляться с ними после одного-двух прогонов. Даже с песнями, сочиненными в самом сложном ключе, который только можно представить. Их игра с нуля - это нечто фантастическое... Респект. Великолепно проявили себя в работе руководитель оркестра мистер Томас Боуэс, дирижер мистер Джеймс Шерман. Пип же и вовсе превзошел сам себя. Мы вложили в них больше усилий и мыслей, нежели на предыдущих двух альбомах.
В среду мы продолжили запись оркестра. Завершили день сессии с двадцатиструнной арфой. В этот же день родилось еще несколько рабочих названий: 'The Birdie Song' [Пташья Песня], 'Teriyaki' [Тэрияки (1)] и 'Haunted Mansion Ride' [Поездка К Дому С Призраками].
Четверг был целиком посвящен перкуссии и этническим ударным. В этот раз мы решили записать ритм-секцию отдельно от оркестра, дабы облегчить процесс микширования. Все потому, что некоторые звуки, которые придумали перкуссионисты, форменно порвут ваши барабанные перепонки.
Кульминацией дня стал момент, когда мы выпустили тяжелую артиллерию в виде мистера Пола Кларвиса и мистера Стивена Хендерсона с их арсеналом этнической перкуссии. 350-летний барабан тайко (2) Пола - это, что нужно. Так же, как и полутораметровый молот и мусорный бак. Мы собрали все это в единый трехминутный инструментальный кусок. Результат действительно ошеломляющий и совершенно необузданный.
Пятница была зарезервирована для партий хора. И снова появилось ощущение ностальгии, когда в здание вошли участники хора The Metro Voices. Всего было заготовлено 13 композиций, с которыми хор справился менее, чем за семь часов, поразительно. Просто великолепно!
Мы еще никогда не пробовали детский хор в наших композициях. Его очередь настала утром в субботу. Лондонский хор The Young Musicians под управлением Линды Ричардсон, похожей на Мэри Поппинс, потрясает воображание. Эти дети обладают огромным талантом, они будущие суперзвезды, и мы гордимся тем, что они поют на нашем альбоме. Их вокал безгранично красив, невинен, но в то же время он частично очень-очень страшный. Мы действительно напугались.
В этот вечер с нами работали еще два прекрасных музыканта: мистер Дермот Крэйан (известный по работе над "Властелином Колец") с его хардангером (3) и мистер Дирк Кэмпбелл с его зурной (4). Обе партии поражают и вносят нотку древности в две композиции.
Мы выражаем огромную благодарность всем сессионным музыкантам, персоналу Angel Studios, Пипу, Джеймсу, Томасу, Линде, Дику (музыкальному копировщику) и Дженни (руководительнице хора). Для нас огромной честью было поработать со всеми вами и запечатлеть ваш талант и дух на 'Imaginarium'!
Мы уже скучаем по всем вам и обещаем заняться следующим альбомом как можно быстрее.
Туомас, Хилтон Айлингтон 20.02.2011
Примечания:
1. Тэрияки - рецепт японской кухни, согласно которому пища маринуется в сладком соевом соусе.
2. Тайко - род крупного японского барабана.
3. хардангер (или hardingfele) - род скрипки, норвежский струнный музыкальный инструмент. В отличие от обычной скрипки имеет восемь или девять струн, четыре из которых используются как стандартные скрипичные струны. Остальные резонируют и придают общему звучанию глубину и эхо.
4. Зурна - турецкий народный духовой инструмент. Представляет собой деревянную трубку с раструбом и несколькими отверстиями, одно из которых находится на противоположной остальным стороне. Зурна находится в близком родстве с гобоем (имеет такую же двойную трость) и считается одним из его предшественников.Плюс фото из Angel Studios, подписи честно сперты с фейсбука, авторство, как я подозреваю, принадлежит Туомасу - я ухохоталась
+++44+++
Happy fellows John (Finberg, the mad American hustler) & Tuomas.
There seems to be a minor mistake on the dotted crotchet in bar 87.
Steve Price, the recording engineer.
Pip and James going over the scores.
The mighty low end section.
Beautiful symmetry.
Skaila Kanga & the sight and sound to silence the heavens.
James the conductor & the attack of the killer microphones from outer space.
Pip, James and the two Thomas'.
Job well done.
In front of Angel Studios.
Loads of work to be done.
Gotta keep busy in between the takes.
Paul, Stephen and some really loud ethnic drumming.
Hammer of the gods.
Frank Ricotti & hammer of the small gods.
Gary Kettel just heard Tuomas trying to sing.
Cymbals of the gods.
#@%?##%:ing poser.
James, Jenny (O`Grady, the choir mistress) and Pip going through the choir arrangements.
Father of two.
The Metro Voices.
Voices of the gods.
The sidekick and the cookie monster.
Some of these kids were amazing with the piano.
Jenny and Pip.
The Young Musicians London.
The choir master Lynda Richardson & The Young Musicians London.
Fantastic job guys and girls!
The kids taking over the studio.
The next generation of UK`s musical brilliance.
Perheteurastaja.
Attention folks! It`s Jukka`s turn for a press conference.
Dermot Crehan shreds with his hardanger fiddle.
Dermot, Tuomas and a hardanger fiddle.
Dirk Campbell & zurna.
Beat it!